Perämeren jäätalvi aiheuttaa säännöllisesti hankaluuksia talvimerenkululle, vaikka Suomessa ollaankin maailman terävintä kärkeä alalla. Myös tänä talvena oikulliset sääolosuhteet sekä myrskytuulien liikuttelemat jääkentät ja kasaamat röykkiöt ovat vaikuttaneet laivojen aikatauluihin monin paikoin. Suomen ja Ruotsin jäänmurtajat pitävät yhteistyössä laivat ja rahdin liikkeessä yhteisellä merialueella.
Kännykän Marine Traffic -applikaatiosta kyttäämällä pääsin maaliskuussa dokumentoimaan Kalajoen satamaan saapuneen rahtilaivan matkaa jäänmurtajan avaamassa väylässä. Antigua Barbudan lipun alla purjehtiva Navalis -varustamon Froland -niminen rahtilaiva saapui satamaan selvästi aikataulustaan myöhässä ja jäänmurtaja Otson hinaamana.
Pääsin samalla kuvaamaan myös luotsien matkaa laivalle, ohjaamaan tulokkaan turvallisesti satamaan. Pieni satamajäänmurtaja Cetus piti satama-allasta ja väylän alkuosaa auki, samalla kun Otso hinasi rahtilaivan sataman tuntumaan, jossa se siirtyi sivuun väylältä päästäen rahtilaivan ohitseen kohti Kalajoen satamaa.